Με την πλειοψηφία από την Ολομέλεια της Βουλής να είναι σύμφωνη ψηφίστηκε το νομοσχέδιο για την «Οικονομική αποκατάσταση παραχωρησιούχων αεροδρομίων, λόγω των συνεπειών της πανδημίας του κορωνοϊού COVID-19 για το έτος 2020».
Υπέρ της σύμβασης τάχθηκε η ΝΔ, ενώ από τα κόμματα της αντιπολίτευσης, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ δήλωσαν «παρών» και ΚΚΕ, ΕΛ.ΛΥ και ΜεΡΑ25 καταψήφισαν.
Κατά την ομιλία του, ο υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας, χαρακτήρισε την κύρωση της σύμβασης «εθνικής στρατηγικής σημασίας», τονίζοντας ότι «η εύρυθμη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θα βοηθήσει τον ελληνικό τουρισμό, τη βαριά βιομηχανία της χώρας και θα αυξήσει τα δημοσιονομικά έσοδα του κράτους».
Από την πλευρά τους, ΣΥΡΙΖΑ και ΚΙΝΑΛ δήλωσαν «παρών», διευκρινίζοντας ότι καταρχήν είναι θετικοί ως προς την οικονομική ενίσχυση της Fraport Greece, ωστόσο όπως είπαν, δεν έχουν αποσαφηνιστεί πλήρως τα ερωτήματα που τέθηκαν τόσο ως προς το ποια συγκεκριμένα είναι τα μέτρα στήριξης της εταιρίας, όσο και πως διασφαλίζεται το δημόσιο συμφέρον.
ΚΚΕ, Ελληνική Λύση και ΜεΡΑ25 κατηγόρησαν την κυβέρνηση για σκανδαλώδη οικονομική στήριξη της εταιρείας, χωρίς καμία κατοχύρωση των συμφερόντων του κράτους.
«Έχουμε να κάνουμε με συγκεκριμένες δεσμεύσεις που απορρέουν από τη σύμβαση παραχώρησης του 2015 τις οποίες πρέπει να τηρούμε. Κάναμε το βέλτιστο για το συμφέρον του ελληνικού δημοσίου, λαμβάνοντας υπόψη συγκεκριμένες δεσμεύσεις που έχει η χώρα. Αντίστοιχες πρωτοβουλίες και κρατικές παρεμβάσεις έχουν γίνει σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες αλλά και αρκετές εκτός Ευρώπης», υπογράμμισε ο υπουργός Οικονομικών.
Ο κ. Σταϊκούρας, χαρακτήρισε «απαραίτητη και αναγκαία την πρόβλεψη οικονομικής ενίσχυσης για τη λειτουργία των 14 περιφερειακών αεροδρομίων», τονίζοντας ότι «πρόκειται για καίριες υποδομές που είναι άρρηκτα συνδεδεμένες με την εύρυθμη λειτουργία της χώρας».
Από την πλευρά του, ο γενικός εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, Τρύφων Αλεξιάδης, έκανε λόγο για «ασαφή σημεία του νομοσχεδίου που χρίζουν περαιτέρω διευκρινήσεων».
«Εμείς θέλουμε να λυθεί το πρόβλημα μέσα στα πλαίσια που ορίζει η σύμβαση παραχώρησης που υπέγραψε η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ το 2015, με κριτήριο τη διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος. Το σημερινό νομοσχέδιο για την οικονομική ενίσχυση έχει πάνω από 15 ασαφή σημεία που πρέπει να αποσαφηνιστούν.
Γιατί κάθε ευρώ που σπαταλά το δημόσιο είναι δάνειο του μέλλοντος. Για να υπερψηφίσουμε πρέπει να έχουμε όλα τα στοιχεία. Αναφέρεται αόριστα απώλεια εσόδων της εταιρίας χωρίς διευκρινήσεις», υποστήριξε ο κ. Αλεξιάδης.
Για ασαφή σημεία της σύμβασης μίλησε και ο εισηγητής του ΚΙΝΑΛ, Κώστας Σκανδαλίδης.
«Εμείς λέμε ναι στην οικονομική στήριξη της εταιρίας αλλά με απόλυτα διαφανείς διαδικασίες και με συγκεκριμένα μέτρα και όχι χωρίς όρους και προϋποθέσεις. Γιατί δεν μπορεί, κάθε φορά που μια μεγάλη επιχείρηση έχει ζημιά, αυτήν να την επωμίζεται στη πλάτη του ο ελληνικός λαός, και κάθε φορά που υπάρχουν κέρδη να τα επωφελείται η ίδια εταιρεία. Αυτό δεν είναι κατανοητό. Για χρήματα του κρατικού προϋπολογισμού εμείς δεν μπορούμε να συμφωνήσουμε αν δεν έχουμε σαφείς και ξεκάθαρες απαντήσεις», ανέφερε ο κ. Σκανδαλίδης.
Κατά της κύρωσης της σύμβασης δήλωσε η ειδική αγορήτρια του ΚΚΕ, Διαμάντω Μανωλάκου, υποστηρίζοντας ότι, «η σημερινή κυβέρνηση εφαρμόζει τα επακόλουθα της σύμβασης παραχώρησης που έγινε επί κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ το 2015 και με την οποία αναγκάζεται το ελληνικό δημόσιο να στερηθεί έσοδα από τον κρατικό προϋπολογισμό και να καταβάλει αποζημίωση».
«Είστε απλόχεροι και γαλαντόμοι σε επιχειρηματικούς ομίλους, αλλά τσιγκούνηδες, μέχρι απανθρωπιάς για τα λαϊκά στρώματα και τους εργαζόμενους. Είναι ταξική και άδικη η πολιτική σας για να ταξιδεύουν όλο και πιο ψηλά τα επιχειρηματικά κέρδη από τα οποία το δημόσιο δεν διεκδικεί ποτέ», ανέφερε η κα. Μανωλάκου.
Για «σκανδαλώδη συμφωνία που προετοιμάστηκε από το ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο ανήκει στο Υπερταμείο των ξένων δανειστών και δεν υπόκειται σε κοινοβουλευτικό έλεγχο», έκανε λόγο ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Βασίλης Βιλιάρδος.
«Εμείς είμαστε εναντίον των καταχρηστικών διεκδικήσεων. Δεν είναι ευθύνη του ελληνικού δημοσίου το γεγονός ότι λόγω ανωτέρας βίας, της πανδημίας που ξέσπασε, ανεστάλησαν οι πτήσεις από την ΕΕ. Είναι σκανδαλώδης από νομικής οικονομικής και ηθικής πλευράς η οικονομική ενίσχυση της «Fraport». Και αν την ψηφίσει η κυβέρνηση θα έρθει αντιμέτωπη με την δικαιοσύνη όταν οι Έλληνες καταλάβουν τα εγκλήματα», πρόσθεσε ο ίδιος.
Ο ειδικός αγορητής του ΜεΡΑ25, Κρίτων Αρσένης, χαρακτήρισε «απαράδεκτο το ελληνικό δημόσιο να μην αποδέχεται την έννοια της ανωτέρας βίας και να αναλαμβάνει την οικονομική ζημιά της «Fraport», λόγω πανδημίας».
«Δεν υπήρχε καμία υποχρέωση της Ελλάδος να αποζημιώσει τη «Fraport». Η κυβέρνηση θέλει να κάνει συνένοχο τη Βουλή σε μια πρωτοφανή εξυπηρέτηση συμφερόντων της εταιρίας, η οποία πήρε τα 14 αεροδρόμια της χώρας χωρίς να βάλει το χέρι στη τσέπη και ζητά να αποζημιωθεί για διαφυγόντα κέρδη λόγω κορωνοϊού», τόνισε ο κ. Αρσένης.
Τέλος, ο γενικός εισηγητής της ΝΔ, Βασίλης Σπανάκης, σημείωσε ότι η οικονομική ενίσχυση της εταιρείας τελεί υπό την αίρεση της ΕΕ, ενώ παράλληλα η Fraport παραιτείται έναντι οποιασδήποτε άλλης απαίτησης από το ελληνικό δημόσιο.
Υπενθυμίζεται ότι η αποζημίωση που θα λάβει η Fraport Greece καθορίστηκε στα 177,9 εκατ. ευρώ και το αεροδρόμιο της Αθήνας έως τα 130 εκατ. ευρώ.
Πηγή: https://www.airnews.gr/