Το Τσέσνα που χρησιμοποιεί η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας κυρίως για έλεγχο των συστημάτων ασφαλούς διαχείρισης της εναέριας κυκλοφορίας βρέθηκε με το ρύγχος στο έδαφος, στο αεροδρόμιο της Πάφου
Σε εικόνα διάλυσης της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) παραπέμπει το ατύχημα με το αεροσκάφος της, τύπου Τσέσνα, που βρίσκεται καθηλωμένο στην Κύπρο από το βράδυ της περασμένης Παρασκευής.
Το κρατικό αεροσκάφος βρέθηκε με το ρύγχος του να σέρνεται έπειτα από βλάβη στο ριναίο σύστημα προσγείωσης. Η ταχύτητα που είχε αναπτύξει ήταν ευτυχώς πολύ μικρή, αφού είχε διανύσει μόλις 23 μέτρα τροχοδρομώντας προς απογείωση. Αν το φορτωμένο με 5,5 τόνους κηροζίνης τζετ έτρεχε γρηγορότερα ή, ακόμη χειρότερα, η βλάβη εκδηλωνόταν την ώρα της απογείωσης ή της προσγείωσης, οι συνέπειες θα ήταν τραγικές.
Τα επτά άτομα που επέβαιναν στο δικινητήριο αεροσκάφος βγήκαν κακήν κακώς από την μπροστινή πόρτα. Οι δυο πιλότοι και ο μηχανικός παρέμειναν στο αεροδρόμιο της Πάφου όπου εκδηλώθηκε η βλάβη, ενώ για τους 4 ηλεκτρονικούς που επέβαιναν ακολούθησε, μετά το σοκ, ένας αγώνας δρόμου για να καταφέρουν να επιστρέψουν στην Ελλάδα.
Το αεροπλάνο τύπου Cessna CE-750 Citation X υπάγεται στη Μονάδα Πτητικών Μέσων (ΜΠΜ) της ΥΠΑ που έχει ως κύρια αποστολή να αξιολογεί τη λειτουργία των ραδιοβοηθημάτων, τηλεπικοινωνιακών μέσων και ραντάρ της Πολιτικής και Πολεμικής Αεροπορίας. Τα συστήματα αυτά επιτρέπουν την ασφαλή διαχείριση της εναέριας κυκλοφορίας (προσεγγίσεις – αναχωρήσεις) και είναι απαραίτητο να ελέγχονται περιοδικά για την ορθή λειτουργία τους ή μετά από κάποια βλάβη. Επίσης, το αεροσκάφος πραγματοποιεί ελέγχους, όποτε αναφέρονται παρεμβολές που μπορεί να προκαλέσουν προβλήματα σε στρατιωτικές και εμπορικές πτήσεις, και συμβάλλει στην καλύτερη λειτουργία του εναέριου χώρου, όπου πολλά από τα συστήματα ελέγχου εμφανίζουν «κενά», λόγω παλαιότητας του εξοπλισμού ή προβληματικής συντήρησης.
Με την έννοια αυτή, είναι σημαντικό που η ΥΠΑ διαθέτει δικό της αεροσκάφος για να πραγματοποιεί τους ελέγχους και δεν επαφίεται στις υπηρεσίες ιδιωτικών εταιρειών ή υπηρεσιών της αλλοδαπής. Επίσης, με την ίδια έννοια, κινεί υποψίες κάθε συμβάν που γεννά αβεβαιότητα γύρω από την ασφάλεια πτήσεων με το συγκεκριμένο αεροσκάφος. Κάπου εδώ ξεκινούν τα παράδοξα και τα ερωτήματα:
● Το κατασκευασμένο στις ΗΠΑ Cessna παραλήφθηκε από την ΥΠΑ το 2007, για να αντικαταστήσει άλλο, ελαφρύτερο αεροπλάνο που έκανε αντίστοιχους ελέγχους. Για πολλά χρόνια, η συντήρησή του γινόταν στο εξωτερικό με υψηλό κόστος. Υπήρξε περίοδος, την εποχή των πρώτων μνημονίων, που δεν το άφηναν να γυρίσει στην Ελλάδα, αν δεν εξοφλούσαμε πλήρως την οφειλή και δεν επικύρωνε η Βουλή κάποιο μεσοπρόθεσμο!
● Από το 2015 και μετά, συντηρείται τακτικά από πιστοποιημένους τεχνικούς της ΥΠΑ. Μέσα στο 2018, όμως, εμφανίζεται σειρά δημοσιευμάτων για το συγκεκριμένο αεροσκάφος με νηολόγιο SX-ECI. Ο τότε αντιπολιτευόμενος Τύπος μιλούσε για «τρύπες στην ασφάλεια πτήσεων». Τον Ιούνιο, αποκαλύφθηκαν έγγραφα της ΥΠΑ που αναφέρονταν σε διαρροές στο υδραυλικό σύστημα απόσβεσης κραδασμών ριναίου σκέλους (αυτό που κατέρρευσε την περασμένη Παρασκευή) αλλά και προβλήματα σε άλλα σημεία (διαβρώσεις στα συστήματα ψύξης των κινητήρων και στο πίσω δομικό δοκάρι του οριζόντιου πτερυγίου-stabilizer). Οι αναφορές στον Τύπο επανήλθαν τον Δεκέμβριο του 2018 και τότε η διοίκηση της ΥΠΑ απάντησε σε ανακοίνωσή της ότι δεν βρέθηκε ίχνος διάβρωσης κατά τον μακροσκοπικό έλεγχο στο ριναίο σκέλος, το οποίο επανατοποθετήθηκε στο αεροσκάφος στις 8 Αυγούστου, μετά την επισκευή του στην Ελβετία.
● Οι προσπάθειες της κυβέρνησης Μητσοτάκη να εισαγάγει ιδιώτες στο έργο της ΥΠΑ είναι γνωστές και σε αυτές εντάσσεται και ο νόμος που ψήφισε για τον διαχωρισμό του έργου της και τη δημιουργία ξεχωριστής Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας. Ταυτόχρονα, ακούγονται συχνά παράπονα για βλάβες στα συστήματα αεροναυτιλίας που δεν αποκαθίστανται με… αεροπορικές ταχύτητες.
● Το Cessna συνέχισε να ταξιδεύει για τους ελέγχους στα ραδιοβοηθήματα, ενώ στην Κύπρο βρισκόταν για τον σκοπό αυτόν από τις 28 Ιουνίου. Υστερα από πολλές πτήσεις στον εναέριο χώρο του νησιού, βρέθηκε την Παρασκευή στην Πάφο, από όπου θα απογειωνόταν για να επιστρέψει στην Ελλάδα.
● Το αεροσκάφος θα βρεθεί για άγνωστο χρονικό διάστημα εκτός λειτουργίας, ενώ άγνωστο είναι επίσης εάν θα επιληφθεί η Κυπριακή Επιτροπή Διερεύνησης Ατυχημάτων.
● Πώς θα καλυφθούν, στο μεταξύ, οι ανάγκες ελέγχου των ελληνικών συστημάτων εναέριας κυκλοφορίας;
● Πώς θα επανδρωθεί το αεροσκάφος, όταν επισκευαστεί; Μετά το σοκαριστικό συμβάν, το βράδυ της περασμένης Παρασκευής, καμία υπηρεσία και πρεσβεία δεν κινητοποιήθηκε και οι τέσσερις ηλεκτρονικοί έτρεχαν μόνοι τους με ταξί να προλάβουν τακτική πτήση από Λάρνακα και να κάνουν μέσα στη νύχτα τεστ Covid, για να τους επιτραπεί η επιβίβαση. Το αίσθημα ασφάλειας των εργαζομένων της ΥΠΑ έχει κλονιστεί, καθώς μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε, μετά τη διάλυση της Ολυμπιακής Αεροπορίας, δεν ισχύει κάποιο ασφαλιστικό συμβόλαιο για το ρίσκο της υπηρεσίας εν πτήσει.
● Μήπως τελικά το συμβάν στην Πάφο είναι η χρυσή ευκαιρία για να αναλάβουν τον έλεγχο των ραδιοβοηθημάτων ιδιώτες ή ξένες υπηρεσίες;
Πηγή: https://www.efsyn.gr