Δύο στρατόπεδα χώρισε το νομοσχέδιο του υπ. Μεταφορών.
Επιτελικό κράτος και «στον αέρα» φέρνει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Καραμανλής καθώς με το νομοσχέδιο για την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) καταργεί την ύπαρξη των ελεγκτών-αερολιμενικών που υπήρχαν σε κάθε ελληνικό αεροδρόμιο και επιβάλλει όλες οι συνεννοήσεις, είτε για τους επιβάτες που ταλαιπωρούνται από κάποια πτήση είτε για έκτακτα συμβάντα, ατυχήματα και αεροπειρατείες, να γίνονται σε… τηλεδιάσκεψη με την Αθήνα.
Το νομοσχέδιο για την ΥΠΑ και τη νεοσύστατη ΑΠΑ (Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας) συζητήθηκε χθες στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, όπου διαπιστώθηκαν δύο «στρατόπεδα». Από τη μια πλευρά, η κυβέρνηση να είναι ικανοποιημένη για το νομοσχέδιο σε πλήρη σύμπλευση με τους φορείς της αεροπορικής αγοράς (που ελέγχονται από την ΥΠΑ), όπως είναι η Fraport που διαχειρίζεται τα 14 αεροδρόμια, η εταιρεία του «Ελ. Βενιζέλος», η Ενωση Ελληνικών Αεροπορικών Εταιρειών, η ΙΑΤΑ και ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων.
Από την άλλη, όλοι οι κλάδοι των εργαζομένων στην ΥΠΑ που προειδοποίησαν για κινδύνους στην ασφάλεια των πτήσεων και την εθνική κυριαρχία, «τρύπες» στο ελεγκτικό έργο και επικείμενο οικονομικό αδιέξοδο που θα οδηγήσει στην ιδιωτικοποίηση. Οι εργαζόμενοι ζήτησαν είτε απόσυρση του νομοσχεδίου είτε αλλαγές στις προβλέψεις του, ενώ επί της αρχής ψήφισε υπέρ μόνο η Ν.Δ., κατά ΣΥΡΙΖΑ, ΚΚΕ και ΜέΡΑ25, ενώ επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν στην Ολομέλεια της Βουλής ΚΙΝ.ΑΛΛ. και Ελληνική Λύση.
Η ΥΠΑ διαχειρίστηκε ως δημόσια υπηρεσία επί δεκαετίες τη λειτουργία των αεροδρομίων και του εναέριου χώρου. Διατήρησε σε μεγάλο βαθμό χαρακτηριστικά στρατιωτικού φορέα με δεδομένο ότι διαχειρίζεται και κρίσιμες εθνικά πληροφορίες, ενώ καλείται να ελέγχει διαδικασίες η παραβίαση των οποίων μπορεί να οδηγήσει σε τραγικά δυστυχήματα και μεγάλη δυσφήμηση της χώρας. Ευρωπαϊκές οδηγίες από τα έτη 2004 και 2009 επέβαλαν να δημιουργηθεί η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας ως δημόσια υπηρεσία που θα ασκεί τον έλεγχο και η ΥΠΑ να μείνει ως ένας πάροχος υπηρεσιών, όπως οι ιδιωτικές εταιρείες που κάνουν εξυπηρέτηση πτήσεων και επιβατών. Κάπου εδώ ξεκινούν τα ζητήματα:
1) Η ΑΠΑ σε νόμο του 2016 που δεν εφαρμόστηκε σχεδιαζόταν να έχει 487 άτομα προσωπικό. Με τον νόμο που έφερε τώρα η κυβέρνηση περιορίζεται στα 172 άτομα. Πώς θα ασκείται όμως ο έλεγχος όταν υπάρχουν συνολικά 150 μικρά και μεγάλα αεροδρόμια, ελικοδρόμια, πεδία προσγείωσης και υδατοδρόμια; Το μεγαλύτερο πλήγμα δέχθηκε εδώ ο κλάδος των περίπου 200 αερολιμενικών (Port Authority). Οπως είπε ο πρόεδρός τους Εμμ. Καμηλάκης, αερολιμενικοί υπήρχαν σε κάθε αεροδρόμιο, ήταν οι μόνοι που μπορούσαν να δεχθούν παράπονα επιβατών, να επιβάλουν στις εταιρείες αποζημιώσεις, να ελέγχουν τα χαρτιά των πληρωμάτων κ.ά. «Πώς θα γίνονται όλα αυτά από την Αθήνα;», αναρωτήθηκε. Τα περί «αθηνοκεντρικής διοίκησης» απέρριψε ο επικεφαλής της ΑΠΑ Χρήστος Τσίτουρας λέγοντας ότι όλα θα γίνονται χάρη στις δυνατότητες που παρέχουν οι σύγχρονες τεχνολογίες.
2) Για διάλυση της ΥΠΑ, που μετά την εκδίωξη από το Ελληνικό λειτουργεί σε νοικιασμένα κτίρια, μίλησε εκ μέρους των τεχνικών ο Μ. Κώστας, ενώ την έλλειψη διαλόγου πριν από την κατάθεση του νομοσχεδίου στηλίτευσε εκ μέρους της Ομοσπονδίας ΟΣΥΠΑ ο Κ. Τριανταφύλλου. Απόσυρση του νομοσχεδίου μέχρι να σταθεροποιηθεί η κατάσταση με τη μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 68% ζήτησε εκ μέρους των ηλεκτρονικών ο Θ. Καλογερόπουλος. Για τους αεροελεγκτές μίλησε ο Σπ. Ρολάκης τονίζοντας ότι είναι επικίνδυνο να λέει ο νόμος πως θα αμείβονται εάν πετυχαίνουν στόχους, με κίνδυνο να «στριμώχνουν» τις κινήσεις των αεροσκαφών πάνω από τα όρια.
3) Θέμα και με τα έργα που γίνονται, όπως το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι της Κρήτης, έθεσε εκ μέρους των μηχανικών ο Ε. Μεγαγιάννης. Σημείωσε ότι στο νομοσχέδιο δεν προβλέπεται Διεύθυνση Τεχνικών Υπηρεσιών η οποία θα έπρεπε να εγκρίνει το μάστερ πλαν που αναμένεται να υποβάλει η παραχωρησιούχος ΤΕΡΝΑ.
4) Η μετατροπή της ΥΠΑ σε ΝΠΔΔ δεν είναι μόνο ότι ανοίγει τον δρόμο για μια ιδιωτικοποίηση αλλά, όπως παραδέχθηκε ο διοικητής της Γ. Δριτσάκος, θα την αναγκάσει να χάσει τις πολλές διεθνείς πιστοποιήσεις που έχει και να επαναξιολογηθεί για να τις διατηρήσει.
Για τα δικαιώματα των επιβατών που πλήττονται από την έλλειψη ελέγχων μίλησαν ο αρμόδιος τομεάρχης του ΣΥΡΙΖΑ Ν. Παππάς αλλά και ο εκπρόσωπος του Νέου ΙΝΚΑ Π. Γεωργιάδης. Στην απάντησή του εκ μέρους της Fraport, ο Γ. Μαραγκάκης υποστήριξε ότι δεν χρειάζονται επιτόπιοι ελεγκτές καθώς αρκεί η παρακολούθηση με έκτακτους ελέγχους, ενώ ανέφερε πως στην εταιρεία του δεν έχουν επιβληθεί πρόστιμα.
Πηγή: https://www.efsyn.gr